0
Δημοσιεύτηκε 20 Δεκ 2012, 07:02   /   ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
 
 

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη Λαμία

ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
Το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης φιλοξενεί την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, που θα παρουσιάσει στο Δημοτικό Θέατρο Λαμίας στις 9 το βράδυ, τη Χριστουγεννιάτικη Συναυλία, που είναι αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την γέννηση του Καρόλου Ντίκενς.
Στο πρώτο μέρος της Συναυλίας θα παρουσιαστεί ένα μουσικό παραμύθι βασισμένο στην ομώνυμη νουβέλα του Καρόλου Ντίκενς, τα «Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα».
Ο συνθέτης Χένρικ Άλμπρεχτ (γεν. 1969) γράφει για το έργο:
Αναμφίβολα θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει τα «Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα» ως την πιο διάσημη χριστουγεννιάτικη ιστορία του κόσμου. Στην ιστορία αποτυπώνεται με υποδειγματικό τρόπο το πώς η γιορτή των Χριστουγέννων μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα μίας αλλαγής στις καρδιές μας. Κι έτσι, το 2012 στην επέτειο από την συμπλήρωση 200 χρόνων από την γέννηση του Τσαρλς Ντίκενς, ήταν χαρά μου να επεξεργαστώ το περίφημο χριστουγεννιάτικο παραμύθι του για αφηγητή και ορχήστρα. Αναρωτιέμαι αλήθεια, είναι σε θέση αυτό το κείμενο πάνω από εκατόν πενήντα χρόνια μετά να μας αγγίζει ακόμα; Οι περιγραφόμενες συγκρούσεις δεν έχουν προ πολλού λυθεί; Κατά την σύνθεση του μουσικού έργου το 2012, το κείμενο αυτό μου φάνηκε πιο επίκαιρο από ποτέ· επίσης, χαρακτηριστικά γνωρίσματα, όπως η απληστία, η λαιμαργία και ο εγωισμός αναδεικνύονται ως ένα σταθερό μοτίβο στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Αυτό που πρόκειται να ακούσετε είναι ένα μελόδραμα για ορχήστρα και αφηγητή. Το μελόδραμα θα μπορούσε μάλλον να χαρακτηρισθεί ως μία ξεχασμένη μορφή τέχνης, που περιβάλλεται από μία ατμόσφαιρα findesiècle. Γι’ αυτό και ήταν για μένα ελκυστικό να αναβιώσω αυτό το είδος τέχνης. Ο συνδυασμός λόγου και μουσικής αποδεικνύεται κατά τη γνώμη μου ξεκάθαρα μοντέρνος. Άλλωστε μέσα από τη χρήση των σύγχρονων μέσων είμαστε όλοι συνηθισμένοι στο να διεγείρονται οι αισθήσεις μας ταυτόχρονα από διαφορετικές μορφές τέχνης. Λόγος και Μουσική από κοινού προσφέρουν εν προκειμένω κάτι παραπάνω από το απλό άθροισμα των δυνάμεών τους, καθώς αφηγούνται την ιστορία του Σκρουτζ και την θαυμαστή μεταστροφή του.
Στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστεί η Σουίτα από το μπαλέτο «Καρυοθραύστης» έργο 71α του Πιοτρ Ίλιτς Τσαικόφσκυ (1840-1893).
Το έργο περιλαμβάνει:
1. Εισαγωγή
2. Χαρακτηριστικοί χοροί
ØΕμβατήριο
Ø Χορός της νεράιδας ζαχαρωτό
Ø Ρωσικός χορός (Τρεπάκ)
Ø Αραβικός χορός
Ø Κινεζικός χορός
Ø Χορός με τα μικρά φλάουτα
3. Βαλς των λουλουδιών
Στις αρχές του 1891 το Θέατρο Μαριίνσκι της Αγ. Πετρούπολης παρήγγειλε στον Τσαϊκόφσκυ ένα νέο μπαλέτο. Το προτεινόμενο θέμα του μπαλέτου ήταν το γνωστό παραμύθι του μεγάλου Γερμανού συγγραφέα (και συνθέτη) E.T.A. Χόφμαν (1776 – 1822) Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικιών (1816), αλλά πιο συγκεκριμένα στην ελαφρώς μεταγενέστερη εκδοχή του από τον Αλέξανδρο Δουμά, πατέρα, Histoired’ uncasse-noisette(«Ιστορία ενός καρυοθραύστη») του 1844. Η πρόταση έγινε σε μία όχι και τόσο ευνοϊκή χρονική συγκυρία για τον Τσαϊκόφσκυ, ο οποίος πέραν του ότι δεν ενθουσιάστηκε ιδιαίτερα από το θέμα, περνούσε έτσι κι αλλιώς μία βαθιά υπαρξιακή κρίση αμφισβήτησης των ικανοτήτων και της φαντασίας του ως συνθέτη. Παρόλα αυτά, αποδέχτηκε την πρόταση και άρχισε να δουλεύει πάνω στο μπαλέτο.
Πολύ σύντομα όμως αναγκάστηκε να διακόψει τη σύνθεση αυτή, αναχωρώντας για περιοδεία στις Η.Π.Α. Η περιοδεία περιελάμβανε εμφανίσεις στη Βαλτιμόρη, στη Φιλαδέλφεια και φυσικά στη Νέα Υόρκη, όπου διηύθυνε μάλιστα στα επίσημα εγκαίνια του CarnegieHall, στις 5 Μαΐου 1891. Η είδηση του θανάτου της αδελφής του, Αλεξάνδρας, τον έκανε προς στιγμή να εξετάσει το ενδεχόμενο άμεσης επιστροφής του στη Ρωσία, αλλά τελικά αποφάσισε να μείνει και να ολοκληρώσει την πολύ επιτυχημένη περιοδεία στην Αμερική. Όταν γύρισε στην πατρίδα συνέχισε να εργάζεται πάνω στον Καρυοθραύστη αλλά μέσα σε ένα μάλλον βαρύ κλίμα, αφού θεωρούσε πως η φαντασία και η δημιουργικότητά του είχαν στερέψει. Χαρακτηριστικά έγραφε στον αδελφό του, ότι το νέο μπαλέτο ήταν σαφώς κατώτερο του προηγουμένου, δηλαδή της Ωραίας Κοιμωμένης. Η παρτιτούρα του μπαλέτου ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 1892 και η πρεμιέρα δόθηκε μαζί με την τελευταία όπερα του συνθέτη Γιολάντα στις 18 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς, ένδεκα μήνες πριν από το θάνατό του. Αρχικά το μπαλέτο σημείωσε μέτρια επιτυχία, αλλά με το πέρασμα του χρόνου γινόταν ολοένα και πιο δημοφιλές.
Αφηγητής στην εκδήλωση είναι ο ηθοποιός Γεράσιμος Γεννατάς, ενώ την ορχήστρα διευθύνει ο αρχιμουσικός Ανδρέας Τσελίκας.
Τιμές εισιτηρίων 15 ευρώ πλατεία και 10 ευρώ εξώστη, μαθητικό, φοιτητικό, άνεργοι και για συλλόγους άνω των 20 ατόμων.
Εισιτήρια προπωλούνται στα γραφεία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης, Υψηλάντη 17.
Για κράτηση θέσεων και πληροφορίες, μπορείτε να απευθυνθείτε στα τηλέφωνα
22310 33325 και 32215.
πηγή lamiafm1.gr

Niki Giannoulidou